Tenslotte

De Aeolus, toen nog Eensgezindheid, onder zeil midden jaren negentig in jacht-kleurstelling. Collectie Jeroen Woning.
De Aeolus, toen nog Eensgezindheid, onder zeil midden jaren negentig in jacht-kleurstelling. Collectie Jeroen Woning.

Ook zonder een foto of bouwtekening, maar met een beetje mazzel, is er uit de archieven veel te leren over een schip en de eigenaren. Beginnend bij bekende gegevens zoals een ijk of meetnummer en/of het brandmerk is de meetgeschiedenis te vinden, de bouwplaats en het bouwjaar en de gegevens van eigenaren. Met die gegevens kan verder gezocht worden, waarbij veel gegevens via het internet gevonden kunnen worden, vooral de genealogische gegevens. Inventarissen van archieven zijn meestal in te zien via internet, maar veel archieven zelf zijn nog niet gedigitaliseerd zoals het geraadpleegde werfarchief en het archief van de mastenmaker en de zeilmaker. Informeren naar de toegankelijkheid van de papieren archieven is wel belangrijk. Een speciale tocht naar Tresoar (na uitvoerig mail- en telefooncontact) eindigde bijna in een teleurstelling omdat de stukken van de zeilmaker (bleek bij opvraging ter plaatse in Leeuwarden) in té slechte staat zouden verkeren om in te zien. Gelukkig waren de archiefmedewerkers zo vriendelijk een uitzondering voor me te maken. Dit is wel een archief, dat veel toevoegt aan de gegevens van historische (zeil)schepen en is het waard om te digitaliseren. Zo zijn er natuurlijk meer archieven, denk aan de kadastergegevens, die het onderzoek enorm zouden vergemakkelijken als ze digitaal beschikbaar zouden zijn. Financieel is dit soort ontsluitingen van historische data alleen haalbaar als het door vrijwilligers wordt gedaan zoals bij de genealogische gegevens en de meetgegevens van de Scheepsmetingsdienst gebeurt.

Voor een uitgebreide handleiding voor het samenstellen van de historie van schip, schippers enz. zie het boek Droge kost.