Luxe motor Janna II, gebouwd bij De Dageraad in Woubrugge, wordt tot woonschip verbouwd door Malcolm en Debbie om in Zuid Frankrijk pensioen te vieren.

Deze geschiedenis van het schip is gebaseerd op scheepsmetingen, de Kadasterkaart en informatie uit bevolkingsregisters en kranten.Het schip was gebouwd in Woubrugge op de scheepswerf v/h Wed. J. Boot, “De Dageraad”, eigendom van een van de leden van de grote scheepsbouwersfamilie Boot. Zij hadden ook scheepswerven in Alphen a/d Rijn, Leiderdorp/Leiden and Delft.
Het bouwnummer is 339. Het contract voor de bouw was getekend in december 1922 met Adriaan Leendert Dane uit Stavenisse die het schip Zeeland noemde.
Adriaan Leendert Dane (geboren 16 mei 1895 – overleden 29 augustus 1974), trouwde op 12 augustus 1920 met Cornelia Struijk. Zijn adres was Stoofdijk 41, Stavenisse.
Het schip kostte ongeveer 9500 gulden (de prijs staat niet exact in de bouwlijst van de werf). Het is een “luxe motor” met een 35 pk Kromhout motor die 4264 gulden kostte. Dane ruilde zijn oude schip in voor 7500 gulden. Dat was de Maria Catharina, een klipper van 20 meter, eerder eigendom van zijn vader Jacobus Dane en vernoemd naar zijn moeder Maria Catharina Bazen. Dit schip (zie scheepsmeting D195N) werd doorverkocht aan Gosse Harder uit Sneek.

De originele motor in de Zeeland was een Kromhout M-3, motornummer 2400, gebouwd op 9 mei 1923, besteld door en geleverd aan De Dageraad in Woubrugge voor de Zeeland.
Het schip werd in mei 1923 tewater gelaten en gemeten op 28 juli 1923 in Rotterdam. Het is meting 5597 van het Rotterdamse kantoor van de Scheepsmetingsdienst dus het meetnummer is R5597N (de N is van Nederland). De afmetingen van het schip zijn 24,45 meter lang, 4,70 meter breed met een laadvermogen van 87,086 ton.
Op 13 september 1928 wordt het schip geregistreerd bij het Kadaster in Leiden en wordt het brandmerk aangebracht. Het brandmerk ik 602 B Leid 1928. Het oude brandmerk wordt onleesbaar gemaakt, maar het is niet bekend wat dat oude brandmerk was.
Op 17 augustus 1932 wordt het schip hermeten in Dordrecht met nummer D4885N. De afmetingen zijn 24,45 x 4,69 and 85,016 ton.
Vervolgens is het schip gemeten op 15 mei 1954 in Rotterdam (meting R19933N). Het schip is nog steeds eigendom van A.L. Dane. Het schip is hermeten omdat het met 4 meter is verlengd tot een lengte van 28,43 meter. De maximum inzinking is 1,52 meter en het tonnage 107,936.
Tenslotte wordt de Zeeland op 24 juni 1958 gemeten in Rotterdam (R23958N) met de maten 28,43 x 4,71, maximum diepgang 1,63 en 120,435 ton. De diepgang is vergroot en dus het laadvermogen.
In 1962 wordt de Kromhout vervangen door een Cummins J.N. 6 M of 86 pk met motornummer 275986. Normaal gesproken moet het schip dan hermeten worden, maar dat gebeurt niet meer na 1958. Mogelijk is de motor al in 1958 vervangen maar pas later doorgegeven aan het Kadaster?
Per 1 april 1965 neemt de zoon van Adriaan Leendert, Adriaan Arend Dane het schip over.
Hij verkoopt het schip op 22 december 1969 aan P. Brokking N.V. in IJsselstein, een veevoeder fabriek. De naam wordt veranderd in Janna II in 1973 zoals geregistreerd op 20 augustus van dat jaar. Rond die tijd fuseren Pieter Brokking and Jac. Brokking en wordt het schip eigendom van Brokkings Veevoederfabriek B.V. te Lopik. Pieter Brokking (9/1/1890 – 7/4/1964) was getrouwd met Janna Trapman.

In 1979 wordt het schip op 31 mei verkocht aan Verkerk en Zonen B.V. in Bodegraven.
Op 25 February 1987 komt er weer een nieuwe motor in en wel een 6 cilinder Cummins model C 180 DIG van 160 pk, motor no. 129 1502-21 41001. De verdere geschiedenis is onbekend (geen hermetingen en geen informatie meer op de Kadasterkaart).

George Snijder
Franeker, 7 mei 2016
Beste eigenaren,
Wat heeft u er een mooi boot van gemaakt!!! Ze is prachtig onze complimenten. Ik hoop dat u er vele mooie momenten beleeft op de Janna 2. Mijn vader heeft haar vanaf 1973 tot het moment dat u haar kocht mee gevaren. Eerst bij fa Brokking daarna bij fa Verkerk en aansluitend bij fa van der Bijl. Ze hebben lief en leed meegemaakt. Mocht u weer eens Nederland aandoen met haar zou het dan mogelijk zijn dat mijn vader haar nog eens ziet hoe ze nu is. Het afscheid van zijn geliefde schip ligt hem nog zwaar. De laatste keer dat hij haar zag was ze half gezonken. Het zou een mooie afsluiting voor hem zijn haar in volle glorie terug te zien. Ook hebben wij nog vele foto’s van haar, mocht u deze willen zien schroom dan niet, u bent van harte welkom. Vriendelijke groet, familie van Dommelen.
Beste eigenaren
Wat ontzettend leuk dit stukje nostalgie terug te zien
Mijn opa heeft dit schip laten bouwen
Later was het mijn vader zijn eerste schip
Als u eventueel verdere informatie wilt
Mag u me zeker een berichtje sturen